malam raya

malam itu boboi nekad. hatinya benar-benar terguris. ibunya tak memenuhi permintaanya. masih terngiang-ngiang suara ibunya berkata padanya sehari sebelum bermulanya puasa.

"boboi, kalau boboi puasa penuh tahun ni, ibu belikan boboi apa yang boboi nak..."

boboi kecewa, janji ibunya kini hanya tinggal janji. dia betul-betul nekad hendak melarikan diri dari rumah. dia mengemas beg, di isinya dengan pakaian. lengkap baju, seluar dan spender. cukup fikirnya untuk bekalan 3 hari. apa nak jadi, jadilah. dia benar-benar geram. malam itu, selepas berbuka, dia akan berangkat. dalam alunan takbir raya, boboi menggalas begnya. sebelum keluar die membritahu ibunya bahawa dia ingin lari dari rumah. ibunya tersenyum dan mengizinkan. pada malam raya itu, boboi melarikan diri dari rumah dengan keizinan ibunya...

hati boboi benar-benar pedih. sebulan lamanya die berusaha menahan lapar dan dahaga. sebulan lamanya dia menunggu janji-janji ibunya. namun, malam ini, di malam raya, di waktu takbir sedang di alunkan di masjid, boboi membawa diri. melangkah kaki entah kemana destinasi.

teringat lagi pertengkaran kecil yang berlaku pada petang tadi, puasa terakhir pada tahun itu...

"boboi nak jugak! ibu dah janji dgn boboi! kalau boboi puase penuh ibu nak belikan ape yang boboi mintak!!!" bentak boboi...

"boboi, bukan ibu taknak belikan ape yang boboi mintak, tapi..." halus suara ibu memujuk...

"takde tapi-tapi! ibu bohong!"

semakin boboi ingat, semakin pedih luka di hatinya. tak pernah die rase kecewa sebegini. pertama kali usahanya rasa seperti tak dihargai. pertama kali dia rasa seperti dipermainkan! dia da berusaha! dan dia rasa layak dapat apa yang dijanjikan!

kedinginan malam menerpa wajahnya. die melangkah semakin jauh. tiba di hadapan rumah makcik bibah, kira-kira selang 3 rumah dari rumahnya, terpandanglah boboi melihat anak-anak makcik bibah sedang bergembira bermain bunga api bersama keluarganya. mereka begitu gembira. hatinya tersentuh. dia teringatkan wajah ibunya penuh sabar mengejutkannya sahur setiap hari. teringat juadah berbuka hasil air tangan ibunya yang sedap hingga menjilat jari. terlalu banyak pengorbanan yang telah ibu lakukan untuknya. hatinya menjadi sayu...

sampai di bustop kira-kira 500 meter dari rumahnya, baru boboi teringat, dia tak bawak duit(takde duit pon)...

*********************************************

di rumah, ibu sedang sibuk menggantung langsir dan mengemas rumah. esokkan nak raya. tiba-tiba terdengar sayup-sayup dari halaman rumah suara anaknya memanggilnya.

"iiibbbbbbbbuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!"

di jenguk dari pintu, kelihatan anaknya yang berusia 5 tahun itu berlari-lari bersama beg sekolah tadikanya menuju kearah ibu dengan air mata bercucuran. si anak berlari dan terus mendapatkan ibunya. lantas di cium tangan ibunya sambil berkata...

"boboi maafkan ibu, walaupon ibu tak belikan boboi baju dengan topeng suria perkasa hitam, tapi boboi maafkan jugak ibu. boboi tak tau nak gi mana... selamat hari raya bu. boboi sayang ibu..." kata anaknya dalam sedu-sedan.

tersenyum si ibu melihat anaknya lelakinya itu. bukan tak sayang, tapi mana si ibu nak carik topeng ngan baju suria perkasa hitam permintaan anaknya itu. di biarkan saja anaknya lari rumah, si ibu faham sangat dengan perangai anaknya. merajuknya tak lama...

lagipon anaknya baru berusia 5 tahun, kemana hendak di tujunya malam-malam raya begini...

T_T

13 comments:

  deezanne

September 11, 2009 at 7:00 AM

oh boboi.. kucing yg da mati sedekad yang lalu T________T boboi xlari dari rumah tp dlanggar keta

berbalik pada cite mlm raye tu.. enjoy hehehe

  nazren

September 11, 2009 at 7:10 AM

wow...

  intan izani

September 11, 2009 at 9:29 AM

hang reka ke kesah ni

berpinar2 biji mata bace....

  idap

September 11, 2009 at 10:01 AM

deezanne - yang penting kita enjoy!

nazren - wow

intan izani - reka ke? hehe.. apsal berpinar2?

  maiyah

September 11, 2009 at 10:39 AM

salam.. baru 5 thn dah pandai nak kuar heheh.. gi ler nanti kene mkn ghimau :D

  miSs siv

September 11, 2009 at 11:38 AM

comel nye!!
hik3~
nak topeng gaban?
=p

  iza..ika..epul...

September 11, 2009 at 6:49 PM

adib nak lari umah..huu..huu.. nak baju hero wat pergi raya..kelakarnye...haaa..haaa..

  idap

September 12, 2009 at 12:09 PM

kak maiyah - harimau takot kat boboi. hehe

miss siv - nak moto gaban bole?

iza - ntah2 ko mase kecik lagi truk

  iza..ika..epul...

September 13, 2009 at 6:30 PM

huuu..huuu...aku teruk eh.. seingt aku ah masa aku kecik2 aku pakai apa yg ada je...

  drama^_^queen

September 14, 2009 at 9:58 AM

sengal gila !

adakah boboi nko?

  idap

September 14, 2009 at 10:52 AM

iza - kalau ade langsir, ko pakai langsir je la?

drama^_^queen aku bukan boboi

  iza..ika..epul...

September 14, 2009 at 6:40 PM

yelah mulut x de insuran memang cam ni....

  nazren

October 2, 2009 at 9:38 PM

ni gambar bayang bulan.. bukan suria perkasa hitam

Blog Widget by LinkWithin