syurga di bawah tapak kaki ibu...


nama ibu saya Raja Hamida bt Wan Samsudin. tapi bila saya bagitau kawan-kawan saya anak Raja, ramai yang tak percaya. saya sayang ibu saya. beliau baik orangnya.. arini saya nak cerita tentang 'syurga di bawah tapak kaki ibu'...

pernah di suatu masa dulu ketika saya masih bersekolah rendah, ibu pernah menghadiahkan syurga pada saya. mungkin ini bole di jadikan tips kepada anda yang ingin merasa sedikit gambaran tentang syurga... biar saya ceritakan kejadian tersebut dan mungkin bole di jadikan ikhtibar pada anda semua.

******

petang itu saya menonton tv cerita suria perkasa hitam penuh khusyuk. tgh seronok tgk tv, baru saya perasan, perut saya belum di isi. pagi tadi dah buang yang semalam punya, tapi lom replace yang lain. patut perut manja ni merengek-rengek... lantas saya ke dapur mencari rezeki(jengah periuk). sedap lauk ibu masak arini, ayam masak kicap. lantas dengan penuh rasa merendah diri saya menceduk nasi dan lauk. saya lihat ibu sedang membasuh baju menggunakan mesin.... terima kasih mesin basuh kerana mengurangkan sedikit beban kerja ibu...

lalu dengan penuh keimanan saya memulakan santapan(bahasa anak raja) dengan Bismillah...

selang duapulohempat saat kemudian, selesai la makan.. Alhamdulillah... lantas pinggan yang sudah licin itu saya bawa ke sinki... letak pinggan, nak cuci tgn... adeh... paip bersambung kat mesin basuh ibu tercinta la pulak... takkan nak tutup suis mesin basuh, tanggalkan getah paip yang bersambung pada mesin basuh, kemudian putar kepala paip mengikut arah jam, tunggu air keluar, basuh tgn, sabun, bilas, tutup kepala paip, sambung balik getah paip yang bersambung kat mesin basuh... susah kan? terlalu panjang procedur nya.

jadi saya mengambil jalan mudah, bukak kepala paip, tadah tangan dalam mesin basuh, cuci tangan sampai bersih, tutup air... mudah kan?

bila tgn da bersih, perut da kenyang, sambung tengok suria perkasa hitam... tengah seronok tgk tv, tiba-tiba terdengar suara ibu sayup-sayup dari dapur...

"ADIB!!!!! apsal ade nasik dalam mesin basuh ni?!!!"

"ntah" jawabku ringkas dari hadapan tv dalam posisi meniarap tanpa meninggikan suara kerana meninggikan suara kepada ibu bapa adalah amat di tegah Rasulullah... sambung tv tgk aku...

ibu muncul dari dapur, muka kepenatan membasuh baju. "kesian ibu" getus hati kecil saya. ibu berjalan menghampiri saya yang sedang enak meniarap menonton tv. ibu semakin hampir. ibu sampai sebelah saya, angkat kaki kanan, letak kat belakang saya, 'prap'... kaki kiri laju melangkah meneruskan perjalanan dan berlalu pergi ke ruang tamu tanpa menoleh sedikit pon ke arah saya... kejadian tak sampai 2 saat...

dan ketika itulah saya merasa betapa nikmatnya syurga... ketika tapak kaki ibu memijak belakang saya kerana basuh tangan selepas makan dalam mesin basuh beliau... oh ibu...

maafkan saya ibu... saya sayang ibu...


ibu... comelnya anakmu ini dari kecil hingga dewasa...


p/s : ibu mmg marah mase tu... T___T

4 comments:

  nazren

August 7, 2009 at 5:14 PM

hah.. ko mmg nakal dib... nasib baik jadi otang.. haha

  nazren

August 7, 2009 at 5:27 PM

eh... orang...

  drama^_^queen

August 8, 2009 at 8:49 PM

erk.....sedihnya ibu....penat je basuh baju awak. T.T

  idap

August 11, 2009 at 5:37 AM

sebenarnya kejadian ni berlaku bukan mase aku kecik... tapi da besar gak la... pas sekolah kot. saje tulis mase kecik supaya nampak cam tak bersalah sangat

Blog Widget by LinkWithin